Een proactieve benadering van HRM met voeling voor de uitdagingen van de business en gerichtheid op duurzame resultaten
Ik zie de rol van de afdeling HR als die van strategische business partner die proactief mee de strategie bepaalt en de leiding neemt over de organisatie- en talentontwikkeling die nodig zijn om de bedrijfsstrategie uit te voeren.
Het gezag van de afdeling hangt af van de mate waarin de HR-professionals erin slagen mee te draaien in het algemene managementproces van het bedrijf, strategische vragen op de agenda te zetten en de HR-strategie, het managementproces en de aanpak af te stemmen op de uitdagingen van de business.
Ook dit is een kwestie van verbinding, van aansluiting vinden bij de managementcultuur.
Vanuit de overtuiging: ‘Feelings are Facts’, zoek ik samen met mijn klanten naar manieren om de menselijke factor, de zachte kant van de organisatie, hard te maken en mee te nemen in de visie en de besluitvorming van de organisatie.
Soms is het nodig om met de top in gesprek te gaan over de waarden, het gewenste gedrag en het bestuursmodel van de organisatie. Andere keren hebben we het over het managementmodel van de afdeling zelf en over de generalistische managementcompetenties binnen het HR- team. De beginvraag kan heel verschillend zijn, maar het doel is telkens om van het beleid en de strategie van de menselijke factor van de organisatie, van de organisatie- en talentontwikkeling, een volwaardig beleidsdomein en een strategische hefboom te maken.